Fiscaal attest kinderopvang (281.86) aanmaken
In Ravot kan je documenten genereren. Daarbij ondersteunen we ook het Fiscaal Attest voor kinderopvang (281.86). Lees hier hoe je dit voor jouw leden aanmaakt.
Wat?
Ouders kunnen belastingvermindering krijgen voor de uitgaven voor kinderopvang als je voldoet aan een aantal voorwaarden. Die gelden ook voor de opvang door jeugdwerk, scholen of de sportsector.
De vermindering geldt voor kinderen jonger dan 14 en voor kinderen met een zware handicap van jonger dan 21 jaar.
Wanneer geldt dit?
Ouders hebben recht op belastingvermindering voor de uitgaven voor alle vrijetijdsinitiatieven buiten de normale lesuren.
Lidgeld bij KSA komt niet in aanmerking. Activiteiten waarvoor je apart betaalt, zoals kampen, weekends of uitstappen met de jeugdbeweging komen wel in aanmerking voor de belastingvermindering.
Stap 1: Gegevens verzamelen
Voor je de attesten aanmaakt, geef je de ouders de mogelijkheid om hun rijksregisternummer en gegevens van de schuldenaar in te geven.
Deze gegevens verzamelde je normaal via de inschrijvingen van je leden. Als leden zichzelf niet inschreven via Ravot, maar de Ravotverantwoordelijke dit voor hen deed, is het mogelijk dat bepaalde gegevens niet aangevuld werden. Roep je leden dan op om dit alsnog te doen.
Als ouders dit niet op tijd invullen is dit geen ramp, omdat we dan nog één van de ouders kunnen invullen op het document. Maar je geeft hen wel best de mogelijkheid om dit nog te wijzigen indien nodig.
Welke gegevens moet je nog verzamelen?
- Voor en achternaam schuldenaar
- Adres schuldenaar
- Rijksregisternummer schuldenaar
- Rijksregisternummer lid
Wie is de schuldenaar?
De persoon die het inschrijvingsgeld heeft betaald. Meestal is dit één van de ouders. Als de ouders wettelijk samenwonend of getrouwd zijn, maakt het niet uit welke van de ouders je invult. In het andere geval vult men best de ouder in die het kind fiscaal ten laste heeft, anders krijgt men geen fiscaal voordeel.
Bij gescheiden ouders is het voorlopig het gemakkelijkste dat één ouder het als fiscaal voordeel opgeeft. Willen beide ouders toch een apart attest omdat ze samen het lidgeld betalen, dan is manueel werk noodzakelijk. Hiervoor dupliceer je een attest dat door Ravot werd aangemaakt, pas je de gegevens van de schuldenaar op beide attesten aan (één voor elke ouder), en deel je de prijs door 2. Opgelet: dat heeft enkel zin als beide ouders nog steeds het kind fiscaal ten laste hebben.
Stap 2: Document aanmaken
Wanneer je alle gegevens hebt toegevoegd in Ravot kan je het document aanmaken. Je hoeft dus niet te wachten tot alle ouders de gegevens hebben ingevuld.
Ga in het menu naar 'Documenten', en kies voor 'Nieuw document'.
Selecteer bij type document 'Fiscaal attest kinderopvang'.

Naam
Geef het attest de naam 'Fiscaal attest kinderopvang (281.86) + jaartal'
Vereniging
Dit wordt automatisch aangevuld wanneer je je activiteit koppelt.
Vergunningstype
Duid aan welke instantie jullie vereniging erkend heeft. Voor KSA geldt hier Gemeenten, gemeenschappen of gewesten.
Certificeringsautoriteit
Vul hier de gegevens aan van de organisatie, aangeduid bij vergunningstype. Dit gaat in het geval van KSA groepen over jullie gemeente.
Ondertekening
Bij ondertekening vul je jouw naam in en jouw functie binnen de vereniging in. Je kan hier ook een stempel van je organisatie plaatsen.
Inschrijvingen
Hier koppel je de activiteiten waarvoor jullie fiscale attesten kunnen uitreiken.
Klik op Inschrijvingen toevoegen en selecteer Activiteiten.

Selecteer hier alle afgelopen activiteiten van het kalenderjaar die in aanmerking komen voor een fiscaal attest. Je hoeft maar één keer een fiscaal attest aan te maken per kalenderjaar.
Sla het sjabloon op. Je hebt nu een kladversie van het fiscaal attest aangemaakt.

Het attest wordt pas gepubliceerd voor je leden van zodra je op de knop 'publiceer' klikt.
Stap 3: nakijken
Na het aanmaken van een document, wordt die aangemaakt als 'Klad'. Het is dus nog voor niemand zichtbaar, en je kan het allemaal nog verwijderen als je iets fout had ingegeven.

Je via de knop 'Documenten' doorklikken om elk individueel aangemaakt document te bekijken. Via rechtermuisknop kun je een document downloaden om het te bekijken.
Ravot geeft aan als een document onvolledig is (bv. er ontbreekt een naam, adres, geboortedatum, prijs).

Onvolledige documenten kunnen niet gedownload worden door leden. Maar ze zijn wel zichtbaar zodra je het document publiceert. Als leden dat document zullen proberen downloaden, zal gevraagd worden om hun gegevens eerst aan te vullen.
Stap 4: publiceren
Als alles in orde is, kan je publiceren. Nu geef je de leden best nog even de tijd om de gegevens na te kijken. Je stuurt dus best een e-mail naar alle leden met de melding dat het attest beschikbaar is in het ledenportaal. Als ze de gegevens willen wijzigen kan men nog de vragenlijst invullen of aanpassen. Het document zal dan automatisch aangepast worden (je kan dit later uitzetten). Communiceer best wel dat ze binnen x aantal dagen de gegevens moeten nagekeken hebben.
Sowieso is het handig om alle ouders te verwittigen als de fiscale attesten in het ledenportaal werden toegevoegd. Ze krijgen hiervan geen automatische e-mail.