Overzicht

Betaalmethodes voor webshops instellen

Bestellingen kunnen enkel betaald worden via de betaalmethodes die je instelt per webshop.

Je kan deze betaalmethodes aanvinken via Naam webshop > Betaalmethodes (onder Instellingen). Je kan meerdere betaalmethodes combineren.

Online betaalmethodes

Online betalingen zijn uiteraard het gemakkelijkst, hierbij heb je zelf geen opvolgingswerk meer.

  • Elke besteller kiest een online betaalmethode, betaalt online en krijgt pas als die gelukt is een bevestiging van de bestelling (ook kopie via e-mail).
  • (Bij ticketverkoop): De besteller ontvangt meteen de tickets zodra de betaling is bevestigd (± na enkele seconden).
  • (Voorraad): De voorraad wordt tijdelijk gereserveerd zodra de besteller de betaalpagina opent en bezig is met betalen. Pas als we van de bank horen dat de betaling is mislukt, geven we de voorraad terug vrij.

Kostprijs

Bij online betalingen betaal je wel altijd een transactiekost per betaling. Dit hangt af van de betaalmethode en de betaalprovider waarmee je samen werkt. Zie hiervoor Transactiekosten.

Hoe ontvang je de betalingen?

Bij online betalingen zal je elke week op maandag een gegroepeerde uitbetaling ontvangen. De eerste uitbetaling kan iets langer op zich laten wachten, en vindt ten vroegste de eerste maandag 7 dagen na de eerste online betaling plaats.

De transactiekosten worden ingehouden van de uitbetalingen.

Via het tabblad 'Boekhouding' → 'Cijfers exporteren', kan je een overzicht krijgen van het bedrag dat nog moet worden uitbetaald, de transactiekosten en welke bestellingen wanneer werden uitbetaald.

In het begin van elke maand ontvang je ook een factuur voor de ingehouden transactiekosten.

Wettelijke bepalingen en algemene voorwaarden

Wil je online betalen activeren voor een webshop? Kijk dan eerst of volgende zaken in orde zijn, anders kan je aansluiting afgekeurd worden door een betaalprovider.

  • Voeg jouw algemene voorwaarden toe bij Webshop instellingen > Tekst, omslagfoto en externe links > Externe links (onderaan). Gebruik eventueel onze template hieronder.
  • Voorzie een clausule over herroepingsrecht in jouw algemene voorwaarden, zelfs al is dat niet van toepassing (bv. bij bederfbare voeding of een ticketverkoop). Zie hiervoor ook de template hieronder.
  • Link naar contactpagina met telefoonnummer + e-mail of contactformulier (bij Webshop > Pagina > Externe links)
  • Verkoop je alcohol (bv. bier)? Geef dan duidelijk aan in de algemene voorwaarden dat je de leeftijd controleert bij het afhalen en enkel alcohol meegeeft aan volwassenen + vermeld dit ook op de webshop zelf. Dit is verplicht.
  • Zorg dat de uitleg op de webshop zelf voldoende duidelijk is, zodat men goed weet waarover de webshop gaat.
  • (Enkel voor geregistreerde verenigingen): Stel een {nl-NL}KVK-nummer{/nl-NL}ondernemingsnummer en/of BTW-nummer in voor jouw vereniging (Via Instellingen > Algemeen).

Aansluiten bij Stripe

Om online betalingen te ontvangen, moet je wel eerst aansluiten bij Stripe, de betaalprovider:

Je bent al aangesloten bij een provider?

💳
Werk je met je eigen provider? Dan betaal je andere tarieven voor je online betalingen.

Ben je al aangesloten voor online betalingen? Ravot ondersteunt enkel online betalingen via Stripe of Mollie, maar Mollie staat standaard uit. Als je jouw bestaande Mollie account wilt koppelen kan je die aanzetten via Instellingen > Experimenten. Daarna kan je jouw Mollie account koppelen via Instellingen > Betaalaccounts.

Nog een andere betaalprovider? Die ondersteunen we helaas niet. Je zal voorlopig moeten aansluiten bij een provider die we ondersteunen.

Betalen via Payconiq

Betalen via Payconiq verloopt gelijkaardig met andere online betalingen (zie hierboven). Maar er zijn enkele kleine verschillen:

  • De uitbetalingen verlopen één op één (tenzij je dit expliciet door Payconiq liet uitschakelen).
  • De transactiekosten worden apart ingehouden via domiciliëring door Payconiq zelf. Deze bedragen 20 cent per transactie (excl. BTW) - zie Transactiekosten
  • Je ontvangt een factuur van Payconiq zelf voor de transactiekosten, niet van Ravot.
  • De aansluiting neemt enkele weken in beslag, ook als je al een Payconiq account hebt.

Betalen via overschrijving

Standaard staat deze betaalmethode aan voor nieuwe webshops. Dit is dan ook de eenvoudigste methode om te gebruiken aangezien je verder nergens voor hoeft aan te sluiten.

  • Bij betalen via overschrijving krijgt elke besteller na het plaatsen van een bestelling de overschrijvingsinstructies. Ze ontvangen deze ook nog eens als kopie via e-mail.
  • Je moet zelf (=de vereniging) in Ravot aanduiden dat je de overschrijving hebt ontvangen. Dat kan het snelst via het tabblad Boekhouding > Overschrijvingen controleren, maar kan ook door individueel een bestelling open te klikken en te markeren als betaald, of meerdere bestellingen te selecteren en via het (...)-menu bovenaan ze als betaald te markeren.
  • Een besteller krijgt automatisch een e-mail zodra je de bestelling als betaald hebt gemarkeerd (tenzij de afhaaldatum in het verleden ligt of de webshop ondertussen al gesloten is).
  • (Bij ticketverkoop): de tickets worden pas verzonden via e-mail nadat je de betaling als betaald hebt gemarkeerd.
  • (Voorraad): eventuele voorraad wordt gereserveerd door de bestelling tenzij je de bestelling annuleert.
  • (Boekhouding): bestellingen met de betaalmethode 'overschrijving' komen pas in het overzicht van je boekhouding (tabblad boekhouding > betalingen exporteren) als ze gemarkeerd werden als 'betaald'.

Je kan zelf kiezen of je met een gestructureerde mededeling werkt of zelf een eigen mededeling voorziet. Die mededeling voor overschrijvingen kan je wijzigen via de instellingen van de webshop (naam van de webshop in het menu aanklikken) > Betaalmethodes > Overschrijvingen (onderaan).

Het bankrekeningnummer waarop leden betalen kan je ook wijzigen via instellingen van de webshop (naam van de webshop in het menu aanklikken) >Betaalmethodes > Overschrijvingen (onderaan).

Kostprijs

Ravot brengt geen kosten in rekening voor overschrijvingen. Dit is dus gratis.

Overschrijven via QR-code (optioneel)

📱
Niet elke bankapp ondersteunt deze functionaliteit, en kiest zelf of ze deze QR-codes ondersteunen, daar hebben wij geen impact op.

Bij elke overschrijving tonen we ook altijd een QR-code waarmee ze de overschrijving sneller kunnen uitvoeren (behalve op smartphones). Je kan deze niet vergelijken met een betalings-QR-code van bijvoorbeeld Bancontact of Payconiq. Die QR-code doet niets meer dan de overschrijvingsmededeling en bankrekeningnummer automatisch overnemen in de bankapp van de betaler, en is helemaal optioneel.

Werkt de QR-code niet? Dan kan men het dus gewoon manueel overtypen, dat is exact hetzelfde.

Ter plaatse betalen

Wil je dat bestellers ook gewoon cash betalen of via een bankterminal ter plaatse? Dan kan je 'Ter plaatse' aanvinken als betaalmethode.

  • Een besteller hoeft niet te betalen in de webshop, maar kiest voor 'betalen ter plaatse'.
  • De besteller ontvangt meteen de tickets.
  • Eventuele voorraad wordt gereserveerd door de bestelling tenzij je de bestelling annuleert.

Kostprijs

Ravot brengt geen kosten in rekening voor betalingen ter plaatse. Dit is dus gratis.